ΕΝΟΤΗΤΑ 1
η
35
ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 2
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
1. Να µεταφέρετε τα τριτόκλιτα ουσιαστικά στη
γενική ενικού και τη δοτική πληθυντικού αριθµού.
2. Να βρεθούν όλα τα πρωτόκλιτα ουσιαστικά και να
γραφεί η γενική ενικού αριθµού.
3. Να βρεθούν οι δεικτικές αντωνυµίες του κειµένου
και να αναγνωρισθούν γραµµατικά.
4.
ὀλίγων ἀνδρῶν:
να γραφεί η συνεκφορά στη
γενική και δοτική ενικού και στην αιτιατική
πληθυντικού.
5. Να γραφεί το β ενικό και πληθυντικό πρόσωπο
όλων των εγκλίσεων στο χρόνο που βρίσκονται οι
παρακάτω τύποι:
ἐγένετο, παύσασθαι,
εἰσαγγέλλει
.
6. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω
τύπων:
παύσασθαι, περικόψαντας, ἔλεγε,
διδάσκειν.
7.
ἦσαν
: να γραφεί η προστακτική ενεστώτα του
ρήµατος.
1. Να κλιθούν τα παρακάτω ουσιαστικά:
Χαρικλῆς,
∆ιοκλείδης, Ἑρµᾶς, νοῦν, µάρτυρες.
2. Να γραφεί η δοτική ενικού και πληθυντικού
αριθµού από όλες τις τριτόκλιτες µετοχές.
3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω
τύπων:
ἰέναι, ἔφευγον, ἐπαρθείς.
4. Να γραφεί το β ενικό πρόσωπο όλων των
εγκλίσεων του ενεστώτα των παρακάτω τύπων:
εἰδέναι, ἴδοι, δέοµαι, προσέχοντας
.
5.
καθέλοι
: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση.
1.
ἀλλήλους
: να κλιθεί στο ουδέτερο γένος.
2.
ᾔει
: να κλιθεί στο χρόνο που βρίσκεται.
1. Να γραφούν τα υποκείµενα των απαρεµφάτων
που εξαρτώνται από προσωπικά ρήµατα ή
ρηµατικούς τύπους.
2. Να βρεθούν τα απλά κατηγορούµενα και να
δηλώσετε το συνδετικό ρήµα από το οποίο
εξαρτώνται.
3.
"Καί ἡ πόλις... µή συλλειφθείη":
να χωριστούν οι
προτάσεις και να χαρακτηριστούν.
4.
"ἔλεγον ὡς εἴη...καταλύσει":
να γράψετε το
ρήµα της δευτερεύουσας πρότασης έτσι ώστε να
εκφέρεται µε όλους τους δυνατούς τρόπους.
1. Να χαρακτηριστούν όλες οι δοτικές του
κειµένου. Να δηλώσετε ποιες λειτουργούν ως
οµοιόπτωτοι ή ετερόπτωτοι και ποιες ως
επιρρηµατικοί προσδιορισµοί.
2. Να χαρακτηριστούν οι δευτερεύουσες προτάσεις
του κειµένου και να δικαιολογηθεί η εκφορά τους.
3. Να προσδιοριστεί η συντακτική λειτουργία όλων
των γενικών του κειµένου.
1.
"Καί τούτοις... ἀλλήλους":
να µετατραπεί ο ευθύς
λόγος σε πλάγιο µε ρήµα εξάρτησης
Ἀνδοκίδης
ἔλεγε τοῖς δικασταῖς.
2. Να µετατραπεί ο πλάγιος λόγος σε ευθύ στα
παρακάτω τµήµατα του κειµένου: "
ἔλεγον... µή
παύσασθαι"
και
"ὡς δ' ἴδοι ... τῷ πράγµατι, ἔλεγε".
3. Να χαρακτηριστούν οι παρακάτω µετοχές και να
µετατραπούν σε αντίστοιχες δευτερεύουσες
προτάσεις:
δοκοῦντες, δεδιότες.
4.
"ἐπειδή δέ ταῦτα ἐγένετο":
να χαρακτηριστεί
πλήρως η πρόταση και να µετατραπεί σε µετοχή.




