Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

35

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 2

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Να µεταφέρετε τα τριτόκλιτα ουσιαστικά στη

γενική ενικού και τη δοτική πληθυντικού αριθµού.

2. Να βρεθούν όλα τα πρωτόκλιτα ουσιαστικά και να

γραφεί η γενική ενικού αριθµού.

3. Να βρεθούν οι δεικτικές αντωνυµίες του κειµένου

και να αναγνωρισθούν γραµµατικά.

4.

ὀλίγων ἀνδρῶν:

να γραφεί η συνεκφορά στη

γενική και δοτική ενικού και στην αιτιατική

πληθυντικού.

5. Να γραφεί το β ενικό και πληθυντικό πρόσωπο

όλων των εγκλίσεων στο χρόνο που βρίσκονται οι

παρακάτω τύποι:

ἐγένετο, παύσασθαι,

εἰσαγγέλλει

.

6. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

παύσασθαι, περικόψαντας, ἔλεγε,

διδάσκειν.

7.

ἦσαν

: να γραφεί η προστακτική ενεστώτα του

ρήµατος.

1. Να κλιθούν τα παρακάτω ουσιαστικά:

Χαρικλῆς,

∆ιοκλείδης, Ἑρµᾶς, νοῦν, µάρτυρες.

2. Να γραφεί η δοτική ενικού και πληθυντικού

αριθµού από όλες τις τριτόκλιτες µετοχές.

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

ἰέναι, ἔφευγον, ἐπαρθείς.

4. Να γραφεί το β ενικό πρόσωπο όλων των

εγκλίσεων του ενεστώτα των παρακάτω τύπων:

εἰδέναι, ἴδοι, δέοµαι, προσέχοντας

.

5.

καθέλοι

: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση.

1.

ἀλλήλους

: να κλιθεί στο ουδέτερο γένος.

2.

ᾔει

: να κλιθεί στο χρόνο που βρίσκεται.

1. Να γραφούν τα υποκείµενα των απαρεµφάτων

που εξαρτώνται από προσωπικά ρήµατα ή

ρηµατικούς τύπους.

2. Να βρεθούν τα απλά κατηγορούµενα και να

δηλώσετε το συνδετικό ρήµα από το οποίο

εξαρτώνται.

3.

"Καί ἡ πόλις... µή συλλειφθείη":

να χωριστούν οι

προτάσεις και να χαρακτηριστούν.

4.

"ἔλεγον ὡς εἴη...καταλύσει":

να γράψετε το

ρήµα της δευτερεύουσας πρότασης έτσι ώστε να

εκφέρεται µε όλους τους δυνατούς τρόπους.

1. Να χαρακτηριστούν όλες οι δοτικές του

κειµένου. Να δηλώσετε ποιες λειτουργούν ως

οµοιόπτωτοι ή ετερόπτωτοι και ποιες ως

επιρρηµατικοί προσδιορισµοί.

2. Να χαρακτηριστούν οι δευτερεύουσες προτάσεις

του κειµένου και να δικαιολογηθεί η εκφορά τους.

3. Να προσδιοριστεί η συντακτική λειτουργία όλων

των γενικών του κειµένου.

1.

"Καί τούτοις... ἀλλήλους":

να µετατραπεί ο ευθύς

λόγος σε πλάγιο µε ρήµα εξάρτησης

Ἀνδοκίδης

ἔλεγε τοῖς δικασταῖς.

2. Να µετατραπεί ο πλάγιος λόγος σε ευθύ στα

παρακάτω τµήµατα του κειµένου: "

ἔλεγον... µή

παύσασθαι"

και

"ὡς δ' ἴδοι ... τῷ πράγµατι, ἔλεγε".

3. Να χαρακτηριστούν οι παρακάτω µετοχές και να

µετατραπούν σε αντίστοιχες δευτερεύουσες

προτάσεις:

δοκοῦντες, δεδιότες.

4.

"ἐπειδή δέ ταῦτα ἐγένετο":

να χαρακτηριστεί

πλήρως η πρόταση και να µετατραπεί σε µετοχή.