Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

37

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 3

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1.

"τοῦδε τοῦ ἀγῶνος":

να κλιθεί η συνεκφορά και

στους δύο αριθµούς.

2. Να βρεθούν οι προσωπικές και οι δεικτικές

αντωνυµίες του κειµένου και να γίνει γραµµατική

αναγνώρισή τους.

3.

ἅπαντας

: να κλιθεί το θηλυκό και στους δύο

αριθµούς.

4.

συγγενῶν

: να κλιθεί στο ουδέτερο και στους

δύο αριθµούς.

5. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

σωθέντι, γεγενηµένων, νοµίζω, ἀποθανεῖν.

6. Να γραφεί το β ενικό πρόσωπο όλων των

εγκλίσεων του αορίστου (α ή β) των παρακάτω

τύπων στη φωνή και τη διάθεση που βρίσκονται:

πέπρακται, ἤκουσα, εἰπεῖν, ἀποθανεῖν.

7.

πέπρακται

: να κλιθεί στον ίδιο χρόνο και έγκλιση.

1. Να µεταφερθούν τα τριτόκλιτα προσηγορικά

ονόµατα του κειµένου στην αντίστοιχη πτώση του

άλλου αριθµού.

2. Των επιθέτων του κειµένου να γραφεί η ίδια

πτώση και στα τρία γένη και στους δύο αριθµούς.

3. Να γραφούν στους άλλους δύο βαθµούς οι

παρακάτω τύποι:

µέγιστον, κακός, καλῶς, αἰσχρῶς,

πλείονος.

4.

οὐδεµιᾶς

: να κλιθεί στον ενικό αριθµό.

5

.

Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων

: µαθεῖν, ἑλέσθαι.

6. Να µεταφερθούν όλοι οι τύποι του αορίστου στο

µέλλοντα.

1.

δυοῖν

: να κλιθεί.

2.

ἀπολέσθαι, ζῆν

: α) να γίνει χρονική

αντικατάσταση των παραπάνω τύπων και β) να

γραφεί το γ ενικό του αορίστου β σε όλες τις

εγκλίσεις, το απαρέµφατο και η µετοχή.

1. Να χαρακτηριστούν οι όροι που βρίσκονται σε

πτώση αιτιατική.

2. Να βρεθούν τα κατηγορούµενα του κειµένου.

3

. "τί ἄν ὑµῶν ἕκαστος ἐποίησεν":

Να γράψετε το

ρήµα της πρότασης έτσι ώστε να εκφέρεται µε

όλους τους δυνατούς τρόπους.

4.

"ὅτι οὔτε µετά κακίας...ὑπ' ἐµοῦ οὐδέν":

να

µετατραπεί η παθητική σύνταξη σε ενεργητική.

1. Να βρεθούν όλες οι επεξηγήσεις του κειµένου

και να δηλωθεί και ο προσδιοριζόµενος όρος.

2. Να χαρακτηριστούν οι ετερόπτωτοι ονοµατικοί

προσδιορισµοί του κειµένου.

3. Να εντοπίσετε τις δοτικές του κειµένου και να τις

χαρακτηρίσετε συντακτικά.

4.

"τοῦ καλῶς ἀποθανεῖν":

να χαρακτηριστεί

συντακτικά και να γραφεί µε άλλο ισοδύναµο

τρόπο.

5. Να βρεθεί η συντακτική λειτουργία όλων των

απαρεµφάτων (έναρθρων ή άναρθρων).

6. Να αναγνωρισθούν τα είδη του

ἄν

στο κείµενο.

7. Να εντοπιστούν οι δευτερεύουσες προτάσεις

του κειµένου και να προσδιοριστεί το είδος τους.

8.

"εἰ οὖν οὕτως....µή κακός":

να µετατραπεί ο

υποθετικός λόγος σε απλή σκέψη και

προσδοκώµενο.

1.

"ὅτι οὔτε µετά κακίας...ὑπ' ἐµοῦ οὐδέν":

να

µετατραπεί η δευτερεύουσα πρόταση σε

ισοδύναµη µετοχή.

2.

κακῷ

: να δηλώσετε τη συντακτική λειτουργία της

λέξης και να δικαιολογήσετε την πτώση της.

3. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

µετοχές και να τις µετατρέψετε σε ισοδύναµές

τους προτάσεις:

σωθέντι, τῶν γεγενηµένων

.