Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  42 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

63

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 16

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Να εντοπίσετε τα προσηγορικά ουσιαστικά της α

κλίσης και να τα κλίνετε στον ενικό αριθµό.

2. Να αναγνωρίσετε γραµµατικά την επαναληπτική

ή την οριστική αντωνυµία και να γράψετε την ίδια

πτώση στον άλλο αριθµό ( ίδιο πρόσωπο ή γένος).

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων στη φωνή και τη διάθεση που βρίσκονται:

ἀπολύοιτε, καταλαβόντες, ἔσεσθε.

4

. θανατώσαντες, ἔσεσθε, ἀπάγοντες:

να

γράψετε το β ενικό και πληθυντικό πρόσωπο της

ευκτικής του µέλλοντα.

1.

ὁσίως, καθαροί, ἐλαφροτέραν:

να γράψετε

τους βαθµούς που λείπουν.

2. Να µεταφέρετε την επόµενη πρόταση από τον

ενικό στον πληθυντικό αριθµό:

"πάσης δ' ὑπέρ

πάντων ... ποιητέα ἐστί".

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων στη φωνή και τη διάθεση που βρίσκονται:

διαφθαρέντες, εἴρξαντες, ἀπάγοντες

.

4. Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους και το β

πληθυντικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του

ενεστώτα και του αορίστου β των παρακάτω

ρηµάτων:

πάθοιµεν, τιµωρεῖσθε, µεταλάβητε.

καταστήσατε

.

1.

κηλῖδος

: να κλίνετε το ουσιαστικό και στους δύο

αριθµούς και να δικαιολογήσετε τον τονισµό του.

2.

διαφθαρέντες, καταγνωσθέντες, ἀναφε-

ροµένης, καθίστασθε

: να γράψετε την

προστακτική αορίστου στον ενικό αριθµό στη φωνή

και στη διάθεση που βρίσκονται οι τύποι.

3.

κατορωρύγµεθα

: να κάνετε γραµµατική

αναγνώριση του τύπου και να τον κλίνετε στον ίδιο

χρόνο, φωνή και διάθεση.

4.

καθίστασθε:

να γράψετε το β ενικό πρόσωπο

ενεστώτα και το γ ενικό αορίστου β σε όλες τις

εγκλίσεις της ίδιας φωνής.

1.

"πάσης δ' ὑπέρ πάντων ... καθίστασθε":

στο

απόσπασµα του κειµένου να εντοπίσετε τα

υποκείµενα όλων των ρηµατικών τύπων, να

αναφέρετε σε ποιον ή ποιους ρηµατικούς τύπους

είναι υποκείµενο το καθένα και να δικαιολογήσετε

την πτώση στην οποία βρίσκεται το καθένα σε

σχέση µε τη συντακτική λειτουργία του ρηµατικού

τύπου στον οποίο είναι υποκείµενο.

2. Να γράψετε τις λέξεις που έχουν θέση πτωτικού

αντικειµένου και τους ρηµατικούς τύπους στους

οποίους αναφέρονται.

3. Να εντοπίσετε τις κύριες προτάσεις κρίσεως και

να δικαιολογήσετε την εκφορά τους.

1. Να γράψετε τις λέξεις που έχουν θέση

κατηγορουµένου και τις λέξεις στις οποίες

αποδίδονται.

2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω

τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:

αὐτῶν, τοῦ φόνου, οἱ διαφθαρέντες, ἀναφερο-

µένης, τῶν ἐγκληµάτων.

3. Να δηλώσετε τη λειτουργία του

ἄν

µέσα στο

κείµενο.

4. Να βρεθούν οι απόλυτες µετοχές του κειµένου,

να χαρακτηριστούν και να δικαιολογηθεί η πτώση

τους.

1. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω

τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:

αὐθένται, τούτων, τοῖς γονεῦσιν.

2. Τι δηλώνουν τα ρηµατικά επίθετα σε -τέος; Πώς

σχηµατίζεται η προσωπική και πώς η απρόσωπη

σύνταξή τους; Να εντοπίσετε το ρηµατικό επίθετο

µέσα στο κείµενο και να κάνετε αναλυτικά τη

σύνταξή του.

3. Να βρεθούν οι λανθάνοντες υποθετικοί λόγοι του

κειµένου και να χαρακτηριστούν.

4. Να µετατρέψετε τις παρακάτω µετοχές στις

ισοδύναµές τους προτάσεις:

εἰργόµενοι,

ἀναφεροµένης, καταλαβόντες

.

5.

"πάσης δ' ὑπέρ πάντων ... καθίστασθε":

να

µετατραπεί ο ευθύς λόγος σε πλάγιο µε ρήµα

εξάρτησης

Ὁ πατήρ τοῦ µειρακίου ἔλεγεν.

6.

"τῆς οὖν ὑµετέρας εὐσεβείας ... καταστήσατε

":

να µετατραπεί ο ευθύς λόγος σε πλάγιο µε ρήµα

εξάρτησης

Ὁ πατήρ τοῦ µειρακίου συνεβούλευε

τοῖς ἀνδράσι.