ΕΝΟΤΗΤΑ 1
η
93
ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 31
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
1. Να γράψετε τα τριτόκλιτα ουσιαστικά που
υπάρχουν στο κείµενο στις πλάγιες πτώσεις του
άλλου αριθµού.
2. Να αναγνωρίσετε γραµµατικά τις παρακάτω
λέξεις:
ἐπικουροῦντος, ἥν, ὧν, ἔσονται
ἀκηρύκτους.
3. Να εντοπίσετε τα ρήµατα της α συζυγίας που
σχηµατίζουν αόριστο β και να γράψετε σ' αυτό το
χρόνο τα απαρέµφατα και τη µετοχή τους στα τρία
γένη, στην ονοµαστική του ενικού αριθµού.
4. Να αντικαταστήσετε χρονικά τους παρακάτω
τύπους:
συνεπιστρατευόντων, συµβουλεῦσαι,
νοµίζεις, ποιήσετε, πρεσβεύειν.
1. Να µεταφέρετε τους παρακάτω τύπους στον
άλλο αριθµό στην ίδια πτώση:
οὐδενός, πολλῷ,
καλλίω, εὔθυναι.
2. Να εντοπίσετε όλα τα δευτερόκλιτα επίθετα του
κειµένου και να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις του
ενικού αριθµού στο θηλυκό γένος στο συγκριτικό
και υπερθετικό βαθµό.
3.
"οὐδενός δ' ἀνθρώπων ... καλλίω τοῦ πολέµου":
να ξαναγράψετε το απόσπασµα µεταφέροντας
όλους τους ρηµατικούς τύπους στον ενεστώτα και
το µέλλοντα της ίδιας φωνής.
4.
περιορώντων, ἀπαγγείλασιν:
να γράψετε το β
ενικό και γ πληθυντικό πρόσωπο όλων των
εγκλίσεων του ίδιου χρόνου.
5. Να εντοπίσετε τις τριτόκλιτες µετοχές και να
γράψετε τους αρχικούς χρόνους των ρηµάτων στα
οποία ανήκουν.
1.
πρέσβεις
: να κλίνετε το παραπάνω ουσιαστικό
και στους δύο αριθµούς.
2.
συνίστην, συνθέσθαι, ἵστατε:
να αναγνωρίσετε
γραµµατικά τους τύπους και να γράψετε την
προστακτική του αορίστου στη φωνή που
βρίσκονται.
3.
φηµι, δίδοτε:
να κλίνετε την οριστική ενεστώτα
και παρατατικού του παραπάνω ρήµατος.
4.
συνθέσθαι, ἁψάµενος, ἡγοῦντο:
να
µεταφέρετε όλους τους ρηµατικούς τύπους στον
παρακείµενο της ίδιας φωνής που βρίσκονται τα
ρήµατα.
1. Να βρεθούν τα υποκείµενα των παρακάτω
ρηµατικών τύπων:
περιορώντων, διαλύσασθαι,
νοµίζεις, ἁψάµενος, εἶναί, χρή, πρεσβεύειν.
Να
δικαιολογήσετε την επιλογή σας.
2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τα παρακάτω
απαρέµφατα και να δικαιολογήσετε την απάντησή
σας:
συµβουλεῦσαι, εἶναί, πρεσβεύειν.
3. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω
τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:
ἀνθρώπων, τῷ δήµῳ, ὅπλων, τούς πρέσβεις,
ἀσπόνδους.
4. Να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες αναφορικές
προτάσεις του κειµένου και να δικαιολογήσετε την
εκφορά τους.
1. Να εντοπίσετε τα κατηγορούµενα στην
παράγραφο 79 του κειµένου και να
δικαιολογήσετε την πτώση τους.
2. Να εντοπίσετε τις απρόθετες γενικές
ουσιαστικών του κειµένου και να προσδιορίσετε τη
συντακτική τους λειτουργία.
3. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω
µετοχές:
ἐπικουροῦντος, περιορώντων,
ἀπαγγείλασιν.
4. Να χαρακτηρίσετε πλήρως τις δευτερεύουσες
προτάσεις της παραγράφου 80 του κειµένου.
5.
"Καί γάρ τάς εἰκόνας ... τήν µάχην νικήσασιν":
να µετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε
παθητική.
1. Να µετατρέψετε τις παρακάτω µετοχές στις
αντίστοιχές τους δευτερεύουσες προτάσεις:
περιορώντων, νικήσασιν.
2.
"Ἐγώ δ' ἐν µέν ... ἐπί Φίλιππον":
να µετατραπεί ο
ευθύς λόγος σε πλάγιο µε ρήµα εξάρτησης
Αἰσχίνης ἔφη.
3. Να εντοπίσετε τις προθέσεις του κειµένου και να
εξηγήσετε το συντακτικό τους ρόλο.
4. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω
λέξεις:
δαπάναις, πολλῷ, τῶν πρέσβεων.
5. Να εντοπίσετε την υποθετική πρόταση του
κειµένου και να τη µετατρέψετε στην ισοδύναµή
της µορφή.
6.
"Καί γάρ τάς εἰκόνας ... νικήσασιν":
να
µετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο µε ρήµα
εξάρτησης
Ὁ Αἰσχίνης ἔλεγε τοῖς Ἀθηναίοις.




