ΕΝΟΤΗΤΑ 1
η
95
ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 32
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
1. Να γράψετε τα τριτόκλιτα ουσιαστικά που
υπάρχουν στην παράγραφο 136 του κειµένου στην
ίδια πτώση του άλλου αριθµού.
2.
"ὑµῖν δέ ταῦθ' ὁρῶν ... λάβῃ Φίλιππος":
να
γράψετε την παραπάνω περίοδο µεταφέροντας
όλους τους κλιτούς τύπους του ενικού αριθµού
στους αντίστοιχους του πληθυντικού και
αντίστροφα.
3.
πάσῃ τῇ δυνάµει:
να γραφεί η συνεκφορά στις
πλάγιες πτώσεις ενικού και πληθυντικού αριθµού.
4. Να αντικαταστήσετε χρονικά τους τύπους:
ἐπρέσβευον, προσέκρουον, κατοικιεῖ, ἔπεµψεν.
5. Να γράψετε α) το β ενικό και πληθυντικό
πρόσωπο των εγκλίσεων του αορίστου και β) το
απαρέµφατο παρακειµένου των παρακάτω τύπων:
ἐφοβοῦντο, καλοῦντες, γεγενηµένης.
1. Να εντοπίσετε τα επίθετα και επιρρήµατα του
κειµένου και να γράψετε τον αντίστοιχο τύπο
στους άλλους βαθµούς, όπου υπάρχει, (τα επίθετα
θα τα γράψετε στο ίδιο γένος, αριθµό και πτώση).
2. Να εντοπίσετε τις αόριστες και τις ερωτηµατικές
αντωνυµίες του κειµένου και να γράψετε τα τρία
γένη τους (στην πτώση και τον αριθµό που
βρίσκονται).
3. Να γράψετε το γ ενικό πρόσωπο των εγκλίσεων
του αορίστου β των παρακάτω ρηµατικών τύπων:
συµβησόµενον, ὁρῶντα, ἐξεληλύθεσαν, λάβῃ.
4.
ὁρῶντα, ἐξεληλύθεσαν, ἐξελθεῖν:
να γράψετε
το β ενικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις στον ίδιο
χρόνο και φωνή.
1.
τἀναντία, ταῦθ' :
να εντοπίσετε τα φθογγικά πάθη
των λέξεων.
2.
συµβησόµενον, κατεγέλων, δεδιέναι:
α) να
κλίνετε την ευκτική του µέλλοντα και β) να κλίνετε
την προστακτική αορίστου της ίδιας φωνής.
3.
ἐξιέναι, φάσκοντες:
να κλίνετε την προστακτική
του ενεστώτα.
4.
δεδιέναι
: να γράψετε το β ενικό και γ
πληθυντικό όλων των εγκλίσεων του ενεστώτα.
5.
φάσκοντες
: να κλιθεί στην οριστική και
προστακτική και στους δύο αριθµούς σύνθετο µε
την πρόθεση
σύν
.
1. Να εντοπίσετε τα υποκείµενα όλων των µετοχών
της παραγράφου 136 του κειµένου.
2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω
λέξεις:
τοῖς τῶν Θηβαίων πρέσβεσιν, τήν
στρατείαν, τοῖς πράγµασιν, εἰρήνης καί συµµαχίας.
3.
"ὅτι τάς ἐν Βοιωτοῖς πόλεις κατοικιεῖ Φίλιππος":
να χαρακτηρίσετε αναλυτικά την παραπάνω
πρόταση.
4. Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι δεικτικές
αντωνυµίες του κειµένου.
1. Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε τα
κατηγορούµενα και τους κατηγορηµατικούς
προσδιορισµούς του κειµένου.
2. Να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις της
παραγράφου 137 του κειµένου και να εξηγήσετε
τον τρόπο που εκφέρονται.
3. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των
παρακάτω λέξεων του κειµένου και να
δικαιολογήσετε την απάντησή σας:
τήν θρασύτητα,
τἀναντία, τῶν Φιλίππου, τῇ δυνάµει.
4. Να αναφέρετε τη συντακτική λειτουργία των
µετοχών του κειµένου.
1. Να αιτιολογήσετε τη συντακτική λειτουργία των
παρακάτω παρατακτικών συνδέσµων του κειµένου:
καί (τῷ µή βούλεσθαι), καί (τελευτῶντες), καί (τήν
εἰρήνην).
2. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των
απαρεµφάτων του κειµένου.
3. Να µετατρέψετε δύο από τις ευθείες
ερωτηµατικές προτάσεις του κειµένου σε πλάγιες.
µε ρήµα εξάρτησης
Ὁ Αἰσχίνης ἠπόρει.
4. Να µετατραπεί σε ευθύ λόγο ο πλάγιος που
εξαρτάται από τους τύπους
φάσκοντες (2),
ἔλεγον.
5. Να χαρακτηρίσετε και να αναλύσετε σε
ισοδύναµές τους προτάσεις τις παρακάτω µετοχές:
ἀπιστοῦντες, ὁρῶν, καλοῦντες.




