Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  80 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

101

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 35

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1.

µεταβολῆς, οὕς, πλήθει, στρατεία:

να γραφούν

στην ίδια πτώση του αντίθετου αριθµού.

2. Να κλιθούν στον ενικό αριθµό:

Φιλοκράτην,

Κερσοβλέπτης, βασιλεύς.

3.

ἦτε

: να γράψετε την προστακτική ενεστώτα του

ρήµατος.

4.

συκοφαντηθέντας, ποιήσησθε, ὁρῶντες, ἔσται:

να γράψετε τα απαρέµφατα και τις µετοχές των

παραπάνω τύπων στον ίδιο χρόνο και φωνή.

5.

παρηγγέλλετο

: να κλιθεί ο παρακείµενος στην

οριστική στην ίδια φωνή.

1. Να κλίνετε και στους δύο αριθµούς τα παρακάτω

ουσιαστικά:

τόν νοῦν, πρέσβεις.

2. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω αντωνυµίες και

να τις κλίνετε στο ίδιο γένος και στους δύο

αριθµούς:

τινες, ὑµετέρῳ, αὐτῷ.

3. Να αναγνωρίσετε τους παρακάτω ρηµατικούς

τύπους (πρόσωπο, αριθµός, έγκλιση / τύπος,

χρόνος, φωνή):

περιµενεῖτε, ἐκπεποµφότες,

ἐµπέσοιεν, παρηγγέλλετο.

4. Πώς σχηµατίζουν το µέλλοντα τα ρήµατα σε -ίζω;

Να σχηµατίσετε το απαρέµφατο και τη µετοχή

µέλλοντα του ρήµατος

ψηφιεῖσθε.

5.

προσέχετε

: να κλιθεί η προστακτική ενεστώτα και

αορίστου β στην ενεργητική και µέση φωνή.

1. Να βρείτε τα αφωνόληκτα τριτόκλιτα ουσιστικά

που υπάρχουν στο κείµενο και να γράψετε τις

πλάγιες πτώσεις τους σε ενικό και πληθυντικό

αριθµό.

2.

πολλά

: να γράψετε την αιτιατική και κλητική

ενικού και δοτική πληθυντικού αριθµού στο

αρσενικό γένος. Να γράψετε τους τρεις βαθµούς

του επιρρήµατος.

3.

οἴκοι

: να δικαιολογήσετε τον τονισµό.

4.

µετέσται

: να γραφεί η µετοχή του ενεστώτα.

1. Να εντοπίσετε τα υποκείµενα των παρακάτω

ρηµατικών τύπων:

ἦτε, παρακαλοῦντες, εἶναι,

παρακαλοῦντας.

Να αιτιολογήσετε την απάντησή

σας.

2. Να εντοπίσετε τους ονοµατικούς οµοιόπτωτους

προσδιορισµούς του κειµένου.

3. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των

παρακάτω λέξεων του κειµένου:

µοι, ὑπό

∆ηµοσθένους, ἰδίᾳ, βασιλεύς, ἔνορκος

. Να

αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

4. Να αιτιολογήσετε τη λειτουργία του συνδέσµου

ἀλλά (καί)

µέσα στο κείµενο.

1. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των

παρακάτω λέξεων του κειµένου:

πολλά, οὕς, τῆς

συµµαχίας, αὐτῷ.

2. Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε τις

κατηγορηµατικές µετοχές του κειµένου.

3. Να χαρακτηρίσετε το είδος των παρακάτω

µετοχών και να αναφέρετε τη συντακτική τους

λειτουργία:

συκοφαντηθέντας, παρακαλοῦντες,

ὁρῶντες.

4. Να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες τελικές

προτάσεις και να αιτιολογήσετε τον τρόπο που

εκφέρονται.

1. Να εντοπίσετε τη συντακτική λειτουργία των

προτάσεων που εισάγονται µε το

ὅπως

µέσα στο

κείµενο.

2. Να εντοπίσετε τον υποθετικό λόγο στην

παράγραφο 65 του κειµένου. Να αιτιολογήσετε την

εκφορά της υποθετικής πρότασης.

3. Να επισηµάνετε τους προσδιορισµούς του

χρόνου µέσα στο κείµενο.

4.

"εἴ τινες προσέχοιεν τῷ πλήθει τῷ ὑµετέρῳ":

να

µετατρέψετε τη δευτερεύουσα πρόταση σε

αντίστοιχη µετοχή.

5. Να αναλύσετε τις παρακάτω µετοχές σε

ισοδύναµές τους προτάσεις:

πρεσβεύοντας,

ὁρῶντες.