Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  76 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

97

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 33

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Να γράψετε τα πρωτόκλιτα ουσιαστικά που

υπάρχουν στο κείµενο στην ίδια πτώση του άλλου

αριθµού.

2. Να κλίνετε τους παρακάτω τύπους στον άλλο

αριθµό:

πολιτεῖαι, ἕκαστος, εἰδώς, φύλακες.

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

εἰσί, δικάσων, διατηρηθῶσιν, τέταχθε.

4.

ψηφιοῦµαι, µισεῖν, λιπεῖν:

να γράψετε το β ενικό

πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του αορίστου στη

φωνή που βρίσκονται οι παραπάνω τύποι.

5.

διοικοῦνται, ἔταξεν, γράφοντας:

να γράψετε τα

απαρέµφατα σε όλους τους χρόνους στη φωνή

που βρίσκονται οι παραπάνω τύποι.

1. α) Να γράψετε τα τριτόκλιτα ουσιαστικά που

υπάρχουν στο κείµενο στην ίδια πτώση του άλλου

αριθµού και β) τήν κλητική του ενικού.

2. Να εντοπίσετε τα τριτόκλιτα και τα ανώµαλα

επίθετα και να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις ενικού

και πληθυντικού αριθµού στα τρία γένη, στο βαθµό

που βρίσκονται.

3. Να εντοπίσετε τις αόριστες αντωνυµίες του

κειµένου και να γράψετε το αρσενικό στις πλάγιες

πτώσεις του πληθυντικού.

4. Να γράψετε τους παρακάτω ρηµατικούς τύπους

στους άλλους χρόνους:

φέρειν, σῴζεται, ἡγεῖσθαι,

ἐξαιρεῖσθαι.

5.

ταχθῇ, αἰσχύνθητε:

να αναγνωρίσετε τους

τύπους και να γράψετε α) τους αρχικούς χρόνους,

β) το ίδιο πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του ίδιου

χρόνου.

1. Να κλίνετε τις παρακάτω συνεκφορές και στους

δύο αριθµούς:

τρεῖς πολιτεῖαι, τοῦθ' (ὑµῶν) τό

δίκαιον.

2.

"Εὖ γάρ ἴστε ... τοῖς κειµένοις":

να µεταφέρετε τις

µετοχές των παραπάνω προτάσεων στους άλλους

χρόνους.

3. Να αντικαταστήσετε χρονικά τους παρακάτω

τύπους:

ἴστε

,

εἰδώς, ἐᾶν.

4.

ἐπιστάσθω

: να κάνετε εγκλιτική αντικατάσταση

και να κλίνετε την οριστική ενεστώτα και

παρατατικού.

1. Να εντοπίσετε τα υποκείµενα των παρακάτω

ρηµατικών τύπων και να δικαιολογήσετε την

απάντησή σας:

ἀγνοείτω, φέρειν, εἰδώς,

διαµνηµονεύοντας, ἐξαιρεῖσθαι.

2. Να δικαιολογήσετε τη συντακτική θέση των

παρακάτω απαρεµφάτων και να δικαιολογήσετε το

χαρακτηρισµό:

φέρειν, µισεῖν, εἶναι, ἐξαιρεῖσθαι.

3. Να χαρακτηρἰσετε την πρόταση στην οποία

ανήκει το ρήµα

µέλλει

, να δικαιολογήσετε την

εκφορά της και να προσδιορίσετε τη συντακτική της

λειτουργία.

4. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις προσωπικές

αντωνυµίες β προσώπου στο κείµενο και να

αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

1. Να εντοπίσετε τους οµοιόπτωτους ονοµατικούς

προσδιορισµούς του κειµένου.

2. Να εντοπίσετε τους προσδιορισµούς του χρόνου

στο κείµενο (απλή αναφορά).

3. Να εντοπίσετε τους υποτακτικούς συνδέσµους,

να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που εισάγουν και

να δικαιολογήσετε την έγκλιση µε την οποία

εκφέρονται.

4. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω µετοχές και να

δικαιολογήσετε την απάντησή σας:

τοῖς κειµένοις,

δικάσων, εἰδώς, διαµνηµονεύοντας.

5. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

λέξεις και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας:

παρανόµων, πρῶτον, τά παράνοµα, ὑπερµέγεθες,

ἀνθρώπων, φύλακες, τήν ἡµέραν.

1. Να αναφέρετε τη λειτουργία του

ἄν

µέσα στο

κείµενο.

2.

"ὅτι τρεῖς εἰσί πολιτεῖαι ... καί δηµοκρατία":

να

µετατρέψετε την παραπάνω δευτερεύουσα

πρόταση σε µετοχή.

3. Να εντοπίσετε τις αναφορικές προτάσεις

του

κειµένου και να προσδιορίσετε τη θέση τους στο

λόγο.

4. Να αναλύσετε σε ισοδύναµές τους προτάσεις

τις παρακάτω µετοχές:

αἱ δηµοκρατούµεναι,

δικάσων, εἰδώς.

5. Να µετατραπούν σε µετοχές οι δευτερεύουσες

προτάσεις που εισάγονται µε το σύνδεσµο

ὅτι

.

6.

"Μηδείς οὖν ... παρρησίας":

να µετατραπεί ο

ευθύς λόγος σε πλάγιο µε ρήµα εξάρτησης

Αἰσχίνης ἔλεγε.