ΕΝΟΤΗΤΑ 1
η
83
ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 26
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
1. Να κλίνετε τις παρακάτω συνεκφορές:
τῷ
ἀκριβεστάτῳ συνεδρίῳ, πρᾶγµα ἀµάρτυρον, τήν
κρίσιν ταύτην.
2. Να µεταφέρετε τις παρακάτω λέξεις στον άλλο
αριθµό:
παραδείγµατι, διαλεχθέντας, τήν ψῆφον,
παρεληλυθότι, πλείονι χρόνῳ.
3.
χρήσασθε, πέπεισθε, λεγόµενοι:
να γράψετε το
γ ενικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του ίδιου
χρόνου.
4.
χρήσασθε, θεωρεῖτε:
να κλίνετε την προστακτική
του παρακειµένου.
1. Να γράψετε τα παραθετικά των επιρρηµάτων
από όλα τα επίθετα του κειµένου και να κλίνετε το
θετικό βαθµό του επιθέτου στο ουδέτερο γένος και
στους δύο αριθµούς.
2. Να κλίνετε τους παρακάτω τύπους στο ίδιο γένος
και στους δύο αριθµούς:
ἁλόντας, εὐδοκιµοῦν,
µηδέν, τῇδε.
3. Να αναγνωρίσετε τις αντωνυµίες και να τις
κλίνετε στο ίδιο γένος και στους δύο αριθµούς.
4.
εἰπόντας, διαλεχθέντας, παρεληλυθότος:
να
γράψετε σε όλες τις εγκλίσεις το β ενικό πρόσωπο
στον ίδιο χρόνο και στην ίδια φωνή.
5. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω
τύπων στη φωνή και τη διάθεση που βρίσκονται:
πορισαµένους, ἐξητάκασι, φέρουσι,
παρεληλυθότος.
1. Να κλίνετε τους παρακάτω τύπους και στους δύο
αριθµούς εκεί που βρίσκονται:
µάρτυρας, τουτουί.
2.
εὖ, κακῶς, πρῶτον:
να γράψετε τα παραθετικά
των παραπάνω επιρρηµάτων.
3.
ἁλόντας
: να γράψετε σε όλες τις εγκλίσεις το γ
ενικό πρόσωπο στον ίδιο χρόνο και στην ίδια φωνή.
4
.
Να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση των παρακάτω
τύπων στη φωνή και τη διάθεση που βρίσκονται:
συνίσασι, σύνιστε, ἀπόδοτε.
5.
ἀπόδοτε
: να κλίνετε την προστακτική του ίδιου
χρόνου στη µέση και παθητική διάθεση.
1. Να αναφέρετε τα υποκείµενα των παρακάτω
ρηµάτων ή ρηµατικών τύπων και να δικαιολογήσετε
την πτώση στην οποία βρίσκεται το καθένα σε
σχέση µε τη συντακτική λειτουργία του ρηµατικού
τύπου στον οποίο είναι υποκείµενο:
πορισαµένους,
εὐδοκιµοῦν, ἔστω, λεγόµενοι, σύνιστε (2).
2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους οµοιόπτωτους
προσδιορισµούς που βρίσκονται σε δοτική και
αιτιατική.
3. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω
τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:
παραδείγµατι, τινας, τό συνέδριον, πιστότερον, τῇ
ἀληθείᾳ.
1. Να εντοπίσετε τους επιρρηµατικούς
προσδιορισµούς του κειµένου (µε όποιο τρόπο και
αν εκφέρονται) και να χαρακτηρίσετε τη σχέση
που δηλώνουν (τόπο, τρόπο, χρόνο κτλ.)
2. Να εντοπίσετε τις αναφορικές προτάσεις
του
κειµένου και να προσδιορίσετε τη θέση τους στο
λόγο. Να δικαιολογήσετε την εκφορά τους.
3. Να χαρακτηρίσετε το είδος και τη συντακτική
λειτουργία των παρακάτω µετοχών
του κειµένου:
εἰπόντας, ἁλόντας, ἔχοντας, ῥηθησόµενοι.
4. Να αναφέρετε τη συντακτική λειτουργία των
δεικτικών αντωνυµιών του κειµένου.
5. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω
τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:
πάνυ, τρόπον, ὑµῖν, οἷς.
1. Να εντοπίσετε τους παρατακτικούς συνδέσµους
του κειµένου και να δικαιολογήσετε τη συντακτική
τους λειτουργία.
2.
"Χρήσασθε δή παραδείγµατι ... πόλει":
να
µετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο µε ρήµα
εξάρτησης
Ὁ Αἰσχίνης παρεκελεύετο τοῖς
ἀνδράσι.
3
.
Να προσδιορίσετε τη συντακτική λειτουργία της
αναφορικής αντωνυµίας στις αναφορικές
προτάσεις του κειµένου. Σε ποιες περιπτώσεις
διαπιστώνετε το φαινόµενο της έλξης του
αναφορικού; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
4. Να µετατρέψετε τις παρακάτω µετοχές στις
ισοδύναµές τους προτάσεις:
πορισαµένους,
ἁλόντας, νικήσαντας, λεγόµενοι.




