Background Image
Previous Page  5 / 18 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 18 Next Page
Page Background

fÚsei ¹m‹n ™gg…netai:

δεν υπάρχει μέσα μας εκ φύσεως.

oÙq•n g¦r tîn fÚsei Ôntwn

Πραγματικά τίποτα από όσα υπάρχουν εκ

φύσεως

¥llwj ™q…zetai,

δεν μπορεί να αποκτήσει με εθισμό μιαν άλλη

ιδιότητα

oŒon Ð l…qoj fÚsei k£tw ferÒmenoj

όπως, για παράδειγμα, η πέτρα, η οποία εκ

φύσεως κινείται προς τα κάτω,

oÙk ¨n ™qisqe…h ¥nw fšresqai,

δεν είναι δυνατό να αποκτήσει τη συνήθεια να

κινείται προς τα πάνω,

oÙd' ¨n muri£kij aÙtÕn ™q…zV tij

ούτε και αν χιλιάδες φορές προσπαθήσει κανείς

να την κάνει να συνηθίσει σ’ αυτό

¥nw ·iptîn,

ρίχνοντάς την ξανά και ξανά προς τα πάνω·

oÙd• tÕ pàr k£tw,

ούτε η φωτιά είναι δυνατό να αποκτήσει τη

συνήθεια να κινείται προς τα κάτω

oÙd' ¥llo oÙd•n

ούτε κανένα άλλο

tîn ¥llwj pefukÒtwn

από τα πράγματα που γεννιούνται από τη φύση

με μιαν ορισμένη ιδιότητα.

¥llwj ¨n ™qisqe…h.

είναι δυνατό να συνηθίσει σε κάτι διαφορετικό

OÜt' ¥ra fÚsei ™gg…nontai aƒ ¢reta…,

Επομένως, οι ηθικές αρετές δε γεννιούνται μέσα

μας ούτε εκ φύσεως

oÜte par¦ fÚsin

ούτε αντίθετα με αυτήν,

¢ll¦ pefukÒsi m•n ¹m‹n dšxasqai aÙt£j,

αλλά εμείς έχουμε από τη φύση την ιδιότητα να

τις δεχτούμε,

teleioumšnoij d• di¦ toà œqouj

ενώ τελειοποιούμαστε σ’ αυτές με τον εθισμό.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

ἀρετῆς

(ἀρετή < ἀρείων < ἀραρίσκω ή ἀρέσκω < ριζ. ἀρ-)

ΟΜΟΡΡ

.: ενάρετος, αρεστός, άριστος, αρέσω, αριθμός, άρτιος.

ΑΝΤ

.: κακία

διανοητικῆς

(διανοητική < διανοητής < διανοοῦμαι < διά

νοῦς)

ΟΜΟΡΡ

.: διάνοια, διανοητής, διανόηση, επινόηση, παράνοια, ευνοϊκός,

αδιανόητος.

ΣΥΝ

.: στοχαστικός, νοήμων.

ἠθικῆς

(ἠθική < ἦθος και ἔθος)

ΟΜΟΡΡ

.: ανήθικος, ηθικολόγος, ηθικοπλαστικός, ανηθικότητα.

ΣΥΝ

.: χρηστός, ἐνάρετος, ἔντιμος, σεμνός.

ΑΝΤ

.: ἀνήθικος, ἀκόλαστος, ἄσεμνος, κακός, πονηρός.

δεῖται

(δέω και δέομαι, θεμ. δε-)