Background Image
Previous Page  11 / 18 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 18 Next Page
Page Background

ἐξ οὗ καί δῆλον ὅτι οὐδεμία τῶν ἠθικῶν ἀρετῶν φύσει ἡμῖν ἐγγίνεται:

Συμπέρασμα συλλογισμού:

΄Υστερα από τα λίγα που αναφέρθηκαν για την ηθική αρετή διατυπώνεται ένα

συμπέρασμα:

Ἐξ οὗ καί δῆλον ὅτι οὐδεμία τῶν ἠθικῶν ἀρετῶν φύσει ἡμῖν

ἐγγίνεται.

Για να αχθεί ο φιλόσοφος σ' αυτό το συμπέρασμα, ακολούθησε την εξής

συλλογιστική πορεία:

Η λέξη

«ἠθική»

έχει ετυμολογική συγγένεια με τη λέξη

«

ἔθος»

.

΄Ομως η ετυμολογική συγγένεια δεν είναι τυχαία, αλλά δηλώνει και

σημασιολογική συγγένεια.

Γι' αυτό πρέπει να δεχτούμε ότι και η λέξη

ἠθική

έχει όχι μόνο ετυμολογική αλλά

και σημασιολογική συγγένεια με τη λέξη

ἔθος.

Ως προς το σημασιολογικό περιεχόμενο, η λέξη

«ἔθος»

σημαίνει εθισμό, συνήθεια,

κάτι που προέρχεται από την επανάληψη.

Αφού λοιπόν η λέξη

ηθική

έχει και σημασιολογική συγγένεια με τη λέξη

ἔθος

,

είναι επόμενο και το δικό της σημασιολογικό περιεχόμενο (και εκείνο όλων των

αρετών) να έχει σχέση με τον

εθισμό

, με τη συνήθεια, με κάτι που προέρχεται από

την επανάληψη.

΄Ομως ό,τι έχει σχέση με τον

εθισμό

, με τη συνήθεια, με την επανάληψη, είναι

επίκτητο˙ και δεν μπορεί να συσχετιστεί με το έμφυτο, με το

«φύσει»

.

΄Ετσι, προκύπτει το

συμπέρασμα

ότι καμία

ηθική αρετή

δεν έχει σχέση με το

«φύσει»

,

δεν υπάρχει μέσα μας εκ φύσεως

(

οὐδεμία τῶν

ἠθικῶν ἀρετῶν

φύσει ἡμῖν

ἐγγίνεται).

Με τις εμπειρικές θέσεις του ο Αριστοτέλης απορρίπτει την παλιά αριστοκρατική

αντίληψη

12

ότι η αρετή είναι δώρο της φύσης, το οποίο τελεσίδικα δίνεται ή δε

δίνεται στον άνθρωπο με τη γέννησή του και φυσικά δίνεται στους «αρίστους»

(στους αριστοκράτες) και δε δίνεται στους «πολλούς» (στο λαό). Εξάλλου, η θεωρία

ότι η αρετή είναι αποτέλεσμα συνήθειας υπάρχει και στον Πλάτωνα, ο οποίος

διατυπώνει τη θέση ότι ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει κάποια ψυχικά

γνωρίσματα ήδη από τα πρώτα στάδια της ανάπτυξής του.

12

βλ.

Οδύσσεια

χ 347 – 348 και Πίνδαρο (9

ος

Ολυμπιόνικος

στ. 100 κ. εξ: τό δέ φυᾷ κράτιστον

ἅπαν· πολλοί δέ διδακταῖς ἀνθρώπων ἀρεταῖς κλέος ὤρουσαν ἀρέσθαι). Η παλιά αυτή

αριστοκρατική αντίληψη, σύμφωνα με την οποία αξιόλογος είναι μόνο ο άνθρωπος που έχει

φυάν,

που είναι δηλαδή φορέας δώρου της φύσης = του θεού, δεν έχει πια την έγκριση του

Αριστοτέλη.