Background Image
Previous Page  13 / 18 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 18 Next Page
Page Background

α) ΄Οσα είναι εκ φύσεως έχουν ιδιότητες που δεν είναι δυνατό να αλλάξουν με

τον εθισμό, με τη συνήθεια, με την επανάληψη, όσο και αν το προσπαθήσει κανείς

(π.χ. η κίνηση της πέτρας και της φωτιάς).

β) ΄Ομως στην ανθρώπινη συμπεριφορά τέτοιες αλλαγές γίνονται στις ιδιότητες και

στις ενέργειες των ανθρώπων, οι οποίοι αποκτούν την α ή τη β ιδιότητα, την

καλλιεργούν και την επαυξάνουν (την ηθική αρετή την αποκτούν με τη συνήθεια, με

τον εθισμό).

Επομένως η ηθική αρετή δεν είναι εκ φύσεως

(οὐ φύσει ἐγγίνονται αἱ ἀρεταί)

.

Ωστόσο, σ' αυτό το συμπέρασμα προστίθεται ένα νέο στοιχείο (το

οὔτε παρά

φύσιν)

,

το οποίο επεξηγείται στη συνέχεια.

Η ηθική αρετή λοιπόν δεν υπάρχει μέσα μας εκ φύσεως· αυτό όμως δε σημαίνει ότι

είναι ολότελα αποκομμένη από αυτήν

(οὔτε παρά φύσιν),

γιατί ο άνθρωπος έχει

από τη φύση ένα σχετικό με τις ηθικές αρετές στοιχείο: την προδιάθεση· ο

άνθρωπος είναι προικισμένος από τη φύση με την ικανότητα να τις δέχεται, μόνο

που η έμφυτη αυτή ικανότητα είναι απαραίτητο να συνδυάζεται με την άσκηση.

Μπορεί να πραγματώσει και να ολοκληρώσει αυτή την προδιάθεση και ταυτόχρονα

να «τελειωθεί» ο ίδιος μόνο μέσω του έθους. Αυτή η θέση θα θεμελιωθεί με τα επι-

χειρήματα της επόμενης ενότητας.

Αξίζει να επισημάνουμε ότι και σε άλλο έργο του

13

ο Αριστοτέλης λέει πως η αρετή

είναι

τελείωσίς τις.

Θεωρεί δηλαδή ότι ο άνθρωπος ολοκληρώνεται, γίνεται τέλειος,

με την απόκτηση της αρετής, εκπληρώνοντας έτσι το σκοπό της ύπαρξής του.

14

ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

1.

ἡ μὲν διανοητικὴ … ἐξ ἔθους περιγίνεται

: Αν αυτός είναι ο χαρακτήρας των

διανοητικών

και των

ηθικών

αρετών, ποιος έχει την κύρια ευθύνη για τη μετάδοση

των πρώτων, και ποιος για την απόκτηση των δεύτερων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Κατά τον Αριστοτέλη η διανοητική αρετή προϋποθέτει κατά κύριο λόγο τη

διδασκαλία. Αυτό σημαίνει ότι η απόκτηση και η αύξησή της είναι σε πολύ μεγάλο

βαθμό συναρτημένες με το χρόνο (η διδασκαλία δεν μπορεί παρά να απλωθεί σε

13

Μετά τα Φυσικά

1021 b 20.

14

Βλ. και ενότητες σχολικού βιβλίου 6 και 12.