Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

51

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 10

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Να γράψετε τις δεικτικές αντωνυµίες του

κειµένου στις πλάγιες πτώσεις του γένους και του

αριθµού που βρίσκονται.

2

. "Σκέψασθε,,, προσέταξε":

να γράψετε την

παραπάνω περίοδο µεταφέροντας όλους τους

κλιτούς τύπους του ενικού αριθµού στους

αντίστοιχους του πληθυντικού και αντίστροφα.

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

παρεσκέυασαν, προσέταξε, διαπεπραγµέ-

νος, ἠτιµακώς.

4.

ποιήσαντας:

εγκλιτική αντικατάσταση στο β ενικό

πρόσωπο του ενεστώτα.

5. Να γράψετε το γ πληθυντικό πρόσωπο ενεστώτα

και αορίστου σε όλες τις εγκλίσεις στη φωνή που

βρίσκονται οι παρακάτω τύποι:

λαµβάνων,

εὑρήσετε, πράξαντας.

1. Να κλίνετε στις πλάγιες πτώσεις και των τριών

γενών τις αόριστες αντωνυµίες του κειµένου.

2. Να βρείτε τα τριτόκλιτα φωνηεντόληκτα

ουσιαστικά που υπάρχουν στο κείµενο και να τα

κλίνετε και στους δύο αριθµούς.

3.

δέδωκε

: να γράψετε το γ ενικό όλων των

εγκλίσεων του ίδιου χρόνου.

4. Να γράψετε το β ενικό και γ πληθυντικό πρόσωπο

του ενεστώτα όλων των εγκλίσεων στη φωνή που

βρίσκονται οι παρακάτω τύποι:

σκέψασθε,

κεκτηµένος, ἐστεφανωκώς.

1. Να κλίνετε τους παρακάτω τύπους και στους δύο

αριθµούς:

µάρτυρας, οὐδενός

.

2. Να γράψετε το β ενικό και γ πληθυντικό σε όλες

τις εγκλίσεις στον αόριστο β στη φωνή που

βρίσκονται οι παρακάτω τύποι:

διέθετο, δέδωκε

.

3.

ἐστεφανωκώς

: να κλιθεί ο υπερσυντέλικος της

µέσης φωνής.

1. Να εντοπίσετε τα αντικείµενα σε αιτιατική όλων

των ρηµατικών τύπων των προτάσεων της

παραγράφου 30 του κειµένου.

2. Να εντοπίσετε τους οµοιόπτωτους

προσδιορισµούς του κειµένου, γράφοντας σε

παρένθεση τη λέξη που προσδιορίζουν.

3. Να βρεθεί ο υποθετικός λόγος του κειµένου και

να µετατραπεί σε υποθετικό λόγο του

προσδοκωµένου.

4. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

µετοχές:

διαπεπραγµένος, πεπραγµένων

.

1. Να εντοπίσετε τα κατηγορούµενα του κειµένου.

2. Να χαρακτηρίσετε τη λειτουργία του

ὥσπερ

µέσα

στο κείµενο. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

3. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

λέξεις:

τῆς δηµοσίας, οὐδενός, χρόνον,

πολυτελέστατα

.

4. Να χαρακτηρίσετε τη λειτουργία του

µέσα στο

κείµενο. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

5. Να µετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε

παθητική στο παρακάτω απόσπασµα του κειµένου:

"Τούτῳ σκηνήν ... προσέταξε".

1. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

λέξεις

: ἵπποις, τούτῳ (πεπραγµένων), ποιήσαντας.

2. Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τις

δευτερεύουσες επιρρηµατικές προτάσεις του

κειµένου, να εξηγήσετε τον τρόπο που εισάγονται

και εκφέρονται. Να αναφέρετε τη συντακτική τους

λειτουργία.

3.

"ὡς διέθετο":

να αναγνωρίσετε το είδος της

πρότασης. Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

4.

"ὁπόσοι µέν ἄρχοντες ἐν µιᾷ πόλει γεγένηνται":

Να µετατρέψετε τη δευτερεύουσα πρόταση σε

ισοδύναµή της µετοχή.

5.

"Εἰ δέ βούλεσθε ... κέκτηται":

να µετατραπεί ο

ευθύς λόγος σε πλάγιο µε ρήµα εξάρτησης

Ἀνδοκίδης ἔλεγε τοῖς Ἀθηναίοις

6. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

µετοχές και να τις αναλύσετε σε ισοδύναµές τους

προτάσεις:

κεκτηµένος, πράξαντας.