ΕΝΟΤΗΤΑ 1
η
55
ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 12
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
1.
ἔχθρας, ὑποψίαν, ἀνάγκης:
να γράψετε τις
πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών στον αντίθετο
αριθµό από αυτόν που δίνεται.
2.
δεινόν, σαφῶς, φανερούς:
να κλίνετε το
ουδέτερο γένος των αντίστοιχων επιθέτων στο
θετικό βαθµό και στους δύο αριθµούς.
3.
ἐλέγχεσθαι, ἐµπεσεῖν, ἀποκτείναντας:
να
κάνετε εγκλιτική αντικατάσταση στο β ενικό
πρόσωπο του ενεστώτα.
4. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω
τύπων:
ἔπραξα, ἐπιβουλεύοντα, πάσχω, βιαζόµε-
νος.
1.
αὐτῶν, τῶν ἄλλων, τήνδε, οὐδέν:
να γράψετε τις
πλάγιες πτώσεις ενικού και πληθυντικού των
αντωνυµιών στα άλλα δύο γένη.
2.
µᾶλλον, σαφῶς, πικρότερον:
να σχηµατίσετε
τους άλλους δύο βαθµούς των επιρρηµάτων.
3.
ἐργάσασθαι, ἐµπεσεῖν, λαθών, ἀποκτείναντας:
να γράψετε το β ενικό και γ πληθυντικό πρόσωπο
όλων των εγκλίσεων του ίδιου χρόνου.
4. Να εντοπίσετε τα ρήµατα που σχηµατίζουν
αόριστο β και να γράψετε σ' αυτό το χρόνο τα
απαρέµφατα και τη µετοχή τους στα τρία γένη, στην
ονοµαστική του ενικού αριθµού.
1.
ἔγνων
: να κλίνετε τη µετοχή του θηλυκού γένους
και στους δύο αριθµούς στον ίδιο χρόνο.
2. Να εντοπίσετε τις τριτόκλιτες µετοχές και να
γράψετε τους αρχικούς χρόνους των ρηµάτων στα
οποία ανήκουν.
3.
ἐλέγχεσθαι, καταδοκοῦµαι, ἰοῦσαν, ἀπωλλύµην:
να µεταφέρετε όλους τους ρηµατικούς τύπους
στον παρακείµενο της ίδιας φωνής.
4.
ᾔδη, προειδότα:
να κλίνετε την οριστική
ενεστώτα και παρατατικού του παραπάνω ρήµατος.
5.
ἀπωλλύµην, φασιν:
να κλίνετε την οριστική και
προστακτική του ενεστώτα στη φωνή που
βρίσκονται τα ρήµατα.
1. Να επισηµάνετε τα υποκείµενα των παρακάτω
ρηµατικών τύπων του κειµένου:
ἐργασάµενον,
προειδότα, ἰοῦσαν, λαθών, ἔοικεν.
2. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των
παρακάτω λέξεων του κειµένου:
τῆς ἔχθρας, ὑφ'
ὑµῶν, φανερός, φανερούς, πικρότερον.
3. Να δηλώσετε τη συντακτική θέση των
επιρρηµάτων του κειµένου.
4. Να εντοπίσετε τους ονοµατικούς προσδιο-
ρισµούς του κειµένου και να τους κατατάξετε σε
δύο γενικές κατηγορίες, οµοιόπτωτους και
ετερόπτωτους.
1. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των
παρακάτω λέξεων του κειµένου:
τῶν ἄλλων, ἄθλια,
τῆς ἀνάγκης.
2. Να δηλώσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω
απαρεµφάτων του κειµένου:
ἐλέγχεσθαι,
ἐργάσασθαι, διακωλύειν, ἀπολογεῖσθαι.
3. Ποιο µπορεί να είναι το υποκείµενο µιας
κατηγορηµατικής µετοχής; Να εντοπίσετε τις
κατηγορηµατικές µετοχές του κειµένου, το ρήµα
εξάρτησής τους και το υποκείµενο της καθεµιάς
από αυτές.
4. Να εντοπίσετε τις περιπτώσεις της απρόσωπης
σύνταξης και να γράψετε το υποκείµενο των
απροσώπων ρηµάτων.
1. Να επισηµάνετε τη συντακτική θέση των
παρακάτω λέξεων του κειµένου:
δεινόν,
προειδότα.
2.
ἐπιβουλεύοντα, βιαζόµενος:
να χαρακτηρίσετε
τις µετοχές και να τις αναλύσετε στις αντίστοιχες
προτάσεις.
3. Τι δηλώνουν τα ρηµατικά επίθετα σε -τέος; Πώς
σχηµατίζεται η προσωπική και πώς η απρόσωπη
σύνταξή τους; Να συντάξετε το ρηµατικό επίθετο
του κειµένου και να το αναλύσετε σε ισοδύναµη
συντακτικώς µορφή.
4.
"ὧν ἔπραξα":
να προσδιορίσετε τη λειτουργία της
αναφορικής αντωνυµίας στην παραπάνω πρόταση.
Ποιο συντακτικό φαινόµενο διαπιστώνετε;
5. Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τις
δευτερεύουσες προτάσεις του κειµένου, να
εξηγήσετε τον τρόπο που εισάγονται και
εκφέρονται. Να αναφέρετε τη συντακτική τους
λειτουργία.




