Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  36 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

57

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 13

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1.

τάς παρούσας ἀτυχίας, τῆς ἀληθοῦς ὑποψίας:

να

κλιθούν οι συνεκφορές στον ενικό και πληθυντικό

αριθµό.

2.

ἥν, αὐτοῖς:

να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις των

αντωνυµιών στον ενικό και πληθυντικό αριθµό στο

γένος που βρίσκονται.

3. Να γράψετε τα πρωτόκλιτα ουσιαστικά που

υπάρχουν στο κείµενο στην ίδια πτώση του άλλου

αριθµού.

4. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων στη φωνή και τη διάθεση που βρίσκονται:

πιστεύων, πραχθέντων, διαβάλλουσι.

5.

ἀνακλαύσασθαι, εἰπεῖν, προστέτακται

: να

γράψετε το γ ενικό και γ πληθυντικό πρόσωπο των

ρηµάτων στις εγκλίσεις του ενεστώτα της ίδιας

φωνής.

1. Να εντοπίσετε τα προσηγορικά ουσιαστικά της γ

κλίσης και να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις στον ίδιο

αριθµό.

2.

δεδιώς, ἀποκτείναντος:

να κλιθούν στο ίδιο

γένος και στους δύο αριθµούς.

3. Να εντοπίσετε τα συνηρηµένα σε

-έω, -ῶ,

ρήµατα του κειµένου και να γράψετε το β ενικό

πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του ενεστώτα στη

φωνή που βρίσκονται τα ρήµατα και οι ρηµατικοί

τύποι.

4.

αἰτιῶµαι, προστέτακται:

να κλίνετε τους τύπους

στην έγκλιση που βρίσκονται.

5. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

καταφυγεῖν, δρῶντες, ἀποκτεῖναι

.

1.

ἑκών, ἐµαυτόν:

να κλιθούν εκεί που βρίσκονται

και στους δύο αριθµούς.

2.

ἀληθοῦς, φανερόν:

να γράψετε τα επίθετα στην

ίδια πτώση και γένος και στους τρεις βαθµούς και να

κλίνετε το συγκριτικό βαθµό του πρώτου στο

ουδέτερο γένος και το θετικό βαθµό του δεύτερου

στο θηλυκό και στους δύο αριθµούς.

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση των παρακάτω

τύπων:

ἀποστερούµενος, ἀνακλαύσασθαι.

4.

φασίν:

να γράψετε το β ενικό και β πληθυντικό

πρόσωπο σε όλους τους χρόνους της οριστικής και

σε όλες τις εγκλίσεις του ενεστώτα, το

απαρέµφατο και τη µετοχή.

1

.

Να βρεθούν τα υποκείµενα και τα αντικείµενα

των παρακάτω ρηµατικών τύπων:

ἐγχειρίζω,

καταφυγεῖν, διαβάλλουσί, φασίν, ζητοῦσιν.

2

.

Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

λέξεις:

τῆς διαβολῆς, ἐξ ἐµοῦ, τάς παρούσας

ἀτυχίας, φονέα (2), αὐτοῖς.

3. Να εντοπίσετε τους ονοµατικούς οµοιόπτωτους

προσδιορισµούς του κειµένου.

4.

"ὅτι ἀδίκως ... τιµωρεῖσθαι":

να δικαιολογήσετε

την εισαγωγή της παραπάνω δευτερεύουσας

πρότασης.

1. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις απρόθετες

δοτικές του κειµένου.

2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

λέξεις:

φόνου, τοῦ ἀποκτείναντος, τἀναντία.

3. Να αναγνωρίσετε τις δευτερεύουσες

ονοµατικές προτάσεις του κειµένου. Ποιος ο

συντακτικός τους ρόλος; Να δικαιολογήσετε τον

τρόπο εκφοράς τους.

4. Να προσδιορίσετε τη συντακτική λειτουργία των

απαρεµφάτων του κειµένου.

5. Να προσδιορίσετε τη συντακτική λειτουργία του

στο κείµενο.

1. Να εντοπίσετε τους προσδιορισµούς του τρόπου

στο κείµενο.

2. Να εντοπίσετε τους παρατακτικούς συνδέσµους

του κειµένου και να δικαιολογήσετε τη συντακτική

τους λειτουργία.

3.

"Κατήγοροι γάρ καί τιµωροί ... εἶναι":

να βρεθεί ο

πλάγιος λόγος στο παραπάνω απόσπασµα του

κειµένου και να µετατραπεί σε ευθύ λόγο.

4. Να αναγνωρίσετε και να µετατρέψετε τις

παρακάτω µετοχές στις ισοδύναµές τους

προτάσεις:

δεδιώς, πιστεύων, πραχθέντων.

5.

"Ἐγώ τῇ τε ἀτυχίᾳ ... πραχθέντων":

να

εξαρτήσετε το παραπάνω απόσπασµα του

κειµένου από το

Ὁ φεύγων ἔλεγε.

6. "ὧν προστέτακται αὐτοῖς":

να συντάξετε

λεπτοµερώς την παραπάνω πρόταση.