Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  50 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

71

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 20

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Να γράψετε τα δευτερόκλιτα ουσιαστικά που

υπάρχουν στο κείµενο στις πλάγιες πτώσεις του

άλλου αριθµού.

2. Να βρείτε τα τριτόκλιτα συµφωνόληκτα

ουσιαστικά που υπάρχουν στο κείµενο και να τα

κλίνετε και στους δύο αριθµούς.

3. Να βρεθούν όλοι οι τύποι της δεικτικής

αντωνυµίας

οὗτος

και να αναγνωριστούν

γραµµατικά.

4. Να αντικαταστήσετε χρονικά τους τύπους

:

λέγουσι, ἠφανίσθη, γίγνεσθαι.

5.

ἀνάγεσθαι, ᾐτιάσατο, ἐνέβαλον:

να γράψετε το

γ ενικό και β πληθυντικό πρόσωπο σε όλες τις

εγκλίσεις του ενεστώτα στη φωνή που βρίσκονται.

1. Να βρείτε τα τριτόκλιτα συµφωνόληκτα επίθετα

που υπάρχουν στο κείµενο και να τα γράψετε στη

δοτική και κλητική ενικού και στη γενική και αιτιατική

πληθυντικού στα άλλα δύο γένη.

2.

κρεῖσσον

: να γράψετε τους υπόλοιπους τύπους

του συγκριτικού βαθµού στο ίδιο γένος, αριθµό και

πτώση. Να κλίνετε από τον συγκεκριµένο τύπο το

θηλυκό γένος και στους δύο αριθµούς.

3. Να σχηµατίσετε τα παραθετικά των επιρρηµάτων:

ἀφανής, κρεῖσσον, ἀληθές.

4. Να αντικαταστήσετε χρονικά τους τύπους:

ἀνάγεσθαι, πεπυσµένων, πλέων,

5. Να εντοπίσετε όλα τα ρήµατα του κειµένου που

σχηµατίζουν αόριστο β και να γράψετε σε όλα το

απαρέµφατο και τη µετοχή (αορίστου β ) στα τρία

γένη, στην ονοµαστική του ενικού αριθµού.

1.

πλέων

: να αναγνωρίσετε γραµµατικά τον τύπο.

Ποιες άλλες εντελώς όµοιες λέξεις γνωρίζετε που

ενδεχοµένως θα µπορούσαν να σας

µπερδέψουν;

2.

ἐγγύς:

να γράψετε όλους τους δυνατούς τύπους

του επιρρήµατος στους άλλους δύο βαθµούς.

3.

ἴσασι

: να κλίνετε την ευκτική και προστακτική του

ενεστώτα και στους δύο αριθµούς.

4.

ᾠχόµην, συνέθεσαν, ἴσασιν, ἀποφαίνειν

: να

γράψετε το β ενικό πρόσωπο της οριστικής σε

όλους τους χρόνους στη φωνή που βρίσκονται οι

παραπάνω τύποι.

1. Να εντοπίσετε τα υποκείµενα των παρακάτω

ρηµατικών τύπων:

ἐστίν, ἀνάγεσθαι, ἐνέβαλον,

ἐξέβην, δύνανται, ἐκβάντος.

2. Να εντοπίσετε στο κείµενο τα κατηγορούµενα

και τα συνδετικά τους ρήµατα.

3. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τα παρακάτω

απαρέµφατα και να δικαιολογήσετε την απάντησή

σας:

ἀνάγεσθαι, ἀποφαίνειν, γίγνεσθαι.

4. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω

τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:

ἀνθρώπων, ταῦτα, αὐτό, τοῦ ἀνδρός.

1. Να εντοπίσετε τους προσδιορισµούς του χρόνου

µέσα στο κείµενο.

2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους παρακάτω

τύπους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας:

πλέων (2) λόγῳ, τοῦ λιµένος, νύκτωρ.

3.

"Τά µέν γενόµενα ... ᾠχόµην πλέων":

να

εντοπίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις στο

παραπάνω απόσπασµα του κειµένου και να

εξηγήσετε τον τρόπο που εισάγονται και

εκφέρονται.

4.

ὡς, ὅτι:

να γράψετε τι είδους προτάσεις

εισάγουν οι σύνδεσµοι στο κείµενο, και ποια είναι η

διαφορά τους;

1. Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τις

δευτερεύουσες ονοµατικές προτάσεις του

κειµένου, να εξηγήσετε τον τρόπο που εισάγονται

και εκφέρονται. Να αναφέρετε τη συντακτική τους

λειτουργία.

2. Να µετατρέψετε τον πλάγιο λόγο του κειµένου

σε ευθύ στο παρακάτω απόσπασµα:

"Λέγουσι δέ ...

ἐκ τοῦ πλοίου".

3

."ὅτε ἦν ἀφανής ὁ ἀνήρ"

και

"ὅς οὐκ ἐξέβην τό

παράπαν ἐκ τοῦ πλοίου":

να µετατρέψετε τις

δευτερεύουσες προτάσεις σε ισοδύναµές τους

µετοχές.

4. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω µετοχές και να

τις µετατρέψετε στις ισοδύναµές τους προτάσεις:

πεπυσµένων, µεθύοντος, ἐκβάντος.

5.

"Πρῶτον µέν γάρ ... πεπυσµένων τούτων τήν

ἀγγελίαν":

να εξαρτήσετε την ηµιπερίοδο από το

ὁ ἀνήρ ἔλεγεν.