Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  54 / 112 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 112 Next Page
Page Background

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

η

75

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΘΕΜΑ 22

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Να γράψετε τα δευτερόκλιτα ουσιαστικά που

υπάρχουν στο κείµενο στην ίδια πτώση του άλλου

αριθµού.

2. Να εντοπίσετε τις αναφορικές αντωνυµίες του

κειµένου και να τις αναγνωρίσετε γραµµατικά.

3.

εἰσάγων, δόξαι, ἐπύθετο:

να κλιθούν σε όλες τις

εγκλίσεις του ίδιου χρόνου.

4.

ἐτιµήθη, ὠφελῆσαι, πεισθείς:

να γράψετε τους

αρχικούς χρόνους των ρηµάτων. Να κλίνετε την

προστακτική του χρόνου στον οποίο δίνονται οι

τύποι.

1. Να εντοπίσετε τις τριτόκλιτες µετοχές και να

γράψετε τις πλάγιες πτώσεις του πληθυντικού

αριθµού στο αρσενικό γένος.

2. Να εντοπίσετε τα τριτόκλιτα επίθετα και να τα

γράψετε στη δοτική και αιτιατική ενικού και

πληθυντικού αριθµού στο ίδιο γένος.

3.

εἷλον, διαλλαγῆναι, διελέγοντο, ἁπτόµενος:

να

γράψετε το ίδιο πρόσωπο (ή πτώση) σε όλους τους

χρόνους της οριστικής.

4.

εἰσάγων, εἷλον, προσιόντες, ἑώρων, ἐπύθετο:

να γράψετε το β ενικό πρόσωπο του αορίστου β σε

όλες τις εγκλίσεις.

1. Να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις και στους δύο

αριθµούς των ακόλουθων ουσιαστικών:

µαρτύρων,

νεῷ, Ζεῦ, Φιλοκράτης.

2. Να εντοπίσετε τις αόριστες αντωνυµίες του

κειµένου και να γράψετε τα παρεπόµενά τους.

3.

ἑστώς

: να κλιθεί στο ουδέτερο γένος και στους

δύο αριθµούς.

4.

προσιόντες, διδόναι, συνῆσαν, ἐπίστασθε:

να

κλίνετε τον ενεστώτα όλων των εγκλίσεων.

5.

διδόναι, ἑστώς:

να γραφεί η προστακτική

αορίστου και παρακειµένου στη φωνή που

βρίσκονται.

1. Να εντοπίσετε τη συντακτική λειτουργία των

προσωπικών αντωνυµιών του κειµένου.

2. Να βρεθούν τα υποκείµενα των ρηµατικών τύπων

της παραγράφου 39.

3. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω µετοχές:

εἰσάγων, πεισθείς, διαλεγοµένους.

4. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω

λέξεις:

ταῦτα, ἅπαντας, τῆς Ἀθηνᾶς, τῇ προτεραίᾳ.

1. Να επισηµάνετε όλους τους καθαρούς

επιρρηµατικούς προσδιορισµούς του κειµένου, να

τους χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε τις λέξεις που

προσδιορίζουν.

2. Να εντοπίσετε τις παραθέσεις του κειµένου και

να δηλώσετε τον προσδιοριζόµενο όρο.

3. Να αναφέρετε τη συντακτική λειτυοργία των

απαρεµφάτων του κειµένου.

4. Να δηλώσετε τη συντακτική λειτουργία των

εµπρόθετων προσδιορισµών του κειµένου.

5.

"Ἐπειδή δέ καί ἐγώ ... ἅπαντας":

να µετατρέψετε

την ενεργητική σύνταξη της παραπάνω πρότασης

σε παθητική.

1. Να εντοπίσετε την αιτιατική απόλυτη του κειµένου.

Τι γνωρίζετε για το φαινόµενο της αιτιατικής

απολύτου; Να καταγράψετε τις συνηθέστερες

αιτιατικές απόλυτες.

2. Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τις

δευτερεύουσες προτάσεις της παραγράφου 40

του κειµένου. Να εξηγήσετε τον τρόπο που

εισάγονται και εκφέρονται. Να αναφέρετε τη

συντακτική τους λειτουργία.

3. Να αναγνωρίσετε το είδος των παρακάτω

µετοχών και να τις αναλύσετε σε ισοδύναµές

τους προτάσεις:

µηχανωµένους, προσιόντες,

συνόντας.

4.

"Καί ἐγώ πεισθείς ... ἐν τῇ ἐµῇ οἰκίᾳ":

να

εξαρτήσετε το παραπάνω απόσπασµα του

κειµένου από το

ὁ χορηγός ἔλεγεν.

5.

"καί ἐτιµήθη αὐτοῖς ὧν ὑµεῖς ἐπίστασθε":

να

συντάξετε αναλυτικά το παραπάνω χωρίο.